––> +

TVA-ul intre impozit si masura electorala

      TVA-ul nu este o taxa, ci in fapt un impozit. De la asta ar trebui sa plecam, de la o redefinire corecta a tuturor termenilor. Taxa se defineste ca o plata efectuata pentru un serviu prestat de incasator. Ori nici un cetatean care plateste TVA nu beneficiaza de vreun serviciu din partea statului roman. In schimb, impozitul este o prelevare obligatorie si silita efectuata de stat asupra resurselor sau bunurilor individuale sau ale colectivitatilor, platibila in bani. Deci TVA-ul este in fapt un impozit caruia statul i-a dat un nume ce ii ascunde identitatea reala. Mai mult, TVA-ul aplicat alimentelor devine un impozit pe existenta.
      Existi deci platesti impozit !

             
      Nu mai credem in bunele intentii ale politicienilor. Nu ne ofera motive sa credem in dorinta lor sincera de a face viata romanilor mai usoara. Ce s-a intamplat zilele trecute arata ca o simpla masura electorala, lansata pripit si fara masurile adiacente care sa asigure corectitudinea aplicarii si contrabalansarea bugetara, incat masura sa fie cu adevarat stabila si viabila. Ceea ce ne face sa anticipam ca va fi “compensata” prin taxe si impozite suportate de ceea ce ar trebui sa fie clasa de mijloc si respectiv populatia de “contribuabili”. Nici macar cetateni nu mai suntem in ochii legiuitorilor (ce sa mai zicem de “persoane” sau “oameni”?), ci simpli contribuabili.

                    
      Cat despre marile averi se stie ca nu sunt niciodata atinse de astfel de masuri. Dupa cum s-a observat, marile lanturi de magazine stiind din timp despre schimbarea TVA-ului, au avut grija sa-si creasca fractionat preturile in ultimele doua luni de zile in asa fel incat reducerea TVA-ului la 9% se transforma practic in profit, iar pretul platit de consumator pentru alimente ajunge la acelasi nivel.
      Noi apreciem masura reducerii TVA-ului la alimente ca fiind una necesara. In principiu, pentru alimente TVA-ul ar putea fi si mai mic decat s-a stabilit acum sau eliminat complet, fiindca acestea sunt o necesitate vitala.
      Doar ca acest lucru potrivit legislatiei in vigoare nu se poate face in mijlocul anului financiar, ci la inceputul lui. Companiile isi fac previzionari si un plan de afaceri, bugetul de stat se calculeaza si repartizeaza tot atunci, deci trebuie inteles ca astfel de masuri survenite pe parcurs bulverseaza mai mult o economie slaba si instabila. Dar, desigur, in Romania se poate orice.
      In ce priveste suplimentele alimentare, abia cu patru zile inainte de aplicarea masurii s-a anuntat ca si ele se incadreaza, cu exceptia celor care contin alcool. Asadar toate tincturile (inclusiv bittere sau alte produse cu alcool) au ramas cu TVA 24 %.
      Ca atare a fost imposibil ca cineva sa poata face niste calcule anterioare, asa incat firmele sa nu se dezechilibreze. Materiile prime deja achizitionate s-au platit cu TVA 24%. Un produs importat pentru care legea te obliga sa platesti in vama ca sa-l poti introduce in tara, adica inainte de a vinde macar o singura bucata, un TVA de 24% aplicat asupra valorii produsului si in plus asupra valorii declarate a transportului si a taxelor vamale(!), nu poate fi revandut peste noapte cu 9% TVA, printr-o simpla operatie aritmetica.. Motiv pentru care nu am fost in masura sa aplicam reduceri imediate tuturor produselor.
      In acest fel, o schimbare ce ar trebui sa fie benefica tuturor, pentru domeniul suplimentelor alimentare devine bulversanta financiar. Aceasta in conditiile in care restrictiile legislative sunt tot mai aspre, venind din interesul domeniului farmaceutic de a-si pastra suprematia pe “piata” sanatatii, indiferent de eficienta in scadere a medicamentelor si de dorinta oamenilor in crestere fireasca, de a folosi remedii naturale.

        

                   Cand bugetul se micsoreaza, cine mai scade odata cu el ?
      Pe de alta parte, general judecind lucrurile, in conditiile in care peste 50% din “economia” noastra se invarte in jurul productiei si vanzarii de bunuri alimentare, ne intrebam cum se va descurca guvernul cu un buget dintr-o data semnificativ micsorat. Se va face o recalculare si o redistribuire a fondurilor bugetare acum, in mijloc de an ? De la ce sectoare se vor taia fonduri – sanatate, invatamant, cultura ? Si cat se va taia din fondurile administrative ale parlamentului, guvernului, institutiilor de stat ? Ori spre a compensa “pierderile” la buget, poate vor fi crescute preturile in alte sectoare, sa zicem la combustibili, energie ?  Atunci acestea s-ar reflecta pana la urma in pretul alimentelor care ar creste. Ori vor face alte imprumuturi externe, indatorind contribuabilii pe si mai multi ani ? Sau poate peste cateva luni guvernantii vor aprecia ca nu se poate mentine un TVA de 9% pentru alimente, dupa care il vor mari din nou, cand iar vor creste preturile alimentelor ?  

                              Contribuabilii Cristina si Gabriel Aosan
(postat 04.06.2015)







In conformitate cu legislatia drepturilor de autor, daca nu aveti un acord scris din partea Melidava, puteti prelua maxim 500 caractere din articolul care va intereseaza, daca precizati sursa si inserati vizibil link-ul articolului.