––> +

Coloana vertebrala a trainiciei romanesti

      V-ati pus problema cum au rezistat evreii fara tara timp de 1900 de ani ?
      De ce credeti ca romanii plecati in SUA au astazi nepoti americani… ?
      Un singur lucru a facut diferenta: spiritul comunitar in jurul unei vieti spirituale. Viata spirituala indrumata de preoti care au stiut sa mentina cuvantul viu al lui Dumnezeu in inimile evreilor, reamintindu-le ori de cate ori a fost nevoie ca sint poporul ales. Cunoasterea Torei a presupus ca toti barbatii sa stie carte. Viata de zi cu zi, in toate aspectele ei, a fost normata prin Talmud.
           
Cu o astfel de constiinta de sine poporul evreu in cea mai mare parte a refuzat, pe buna dreptate, sa se integreze in comunitatile in care a trait. si-a trait propria sa viata, buna, rea, In speranta ca intr-o zi un Mesia o sa le redea pamantul fagaduintei. Conducatorii de azi ai evreilor spun ca de fapt Mesia poporului evreu, este insusi poporul evreu… Dovada deplina a fortei lor consta in faptul ca in ciuda vicisitudinilor, a stiut sa-si redobandeasca tara inapoi, dupa aproape 2 milenii de la distrugerea completa, in mijlocul unor populatii ostile.   
      Noi de ce nu reusim oare sa facem la fel ? Ce ne lipseste ? Inteligenta, perseverenta ?
      Poporul roman este un popor simplu. Oameni in esenta lor buni si blajini. Rodul unei vieti sedentare si impacate.
      Intelectualii poporului nostru in sec. XIX nu s-au format in tara, ci prin straini. La Paris, Berlin, Viena. De aici ne-au venit ideile “revolutionare” de la `48, partidele politice, admiratia pentru civilizatia occidentala, zeflemeaua si luarea in deradere a ceea ce este romanesc.  Asa s-au nascut intelectuali care s-au simtit mai bine in afara tarii, care de prea multe ori au gandit, vorbit si scris in alta limba. Asa s-au nascut teorii false despre originea poporului roman. Care abia azi sint combatute, culmea, nu de istorici, ci de societatea civila, gratie democratizarii accesului la stiinta si informatie. Cartile noastre de istorie au produs confuzie si nestiinta. Cum sa ai respect pentru stramosi daca nu-i cunosti ? Cum sa ai respect pentru limba ce-o vorbesti, daca in DEX mai toate cuvintele noastre au o origine care nu are legatura cu neamul nostru ? Nestiinta generala despre ceea ce sintem, care ne sint adevaratii stramosi, valoarea neamului nostru si a limbii ce o vorbim, este prilej de demoralizare contagioasa. Acest lucru trebuie schimbat, si de fapt chiar se schimba gratie accesului la informatie.
      Coloana vertebrala a trainiciei romanesti a fost si trebuie sa fie in viitor Credinta. Credinta traita in Biserica. Asa au supravituit si evreii, traind in comunitati pe langa bisericile lor. Este o lectie cunoscuta, nu este nevoie sa reinventam roata.
      Dar ce s-a intamplat cu biserica noastra ? De ce a scazut atat de mult gradul de incredere ? Din pricina uitarii si a nestiintei.
      Ne este lehamite sa intram intr-o biserica in care stim ca slujeste un preot care fumeaza si bea. Firesc. Biserica noastra ne apare adesea ca fiind o institutie ce seamana tot mai mult cu statul  modern. Corupta, vicioasa, respingatoare, cu atat mai vinovata cu cat ar fi trebuit sa fie pastratoarea unor valori inalte.
      Cum de s-a ajuns aici ? Simplu, prin interventia statului. Adica a unor asa zisi oameni de stat, mari admiratori ai ratiunii, iluminismului, civilizatiilor occidentale, care ne-au adus atatea binefaceri… Acum 150 de ani, prin reprezentatii sai, modelati intelectual dupa ideile revolutionare de la 1789 si 1848, statul s-a repezit asupra Bisericii Ordoxe Romane si a re-organizat-o. Pentru aceasta au fost promulgate mai multe legi si decrete.
      Legea privind secularizarea averilor manastiresti, in 1863, justificata de numarul mare de posesiuni ale Sfantului Munte la noi, si suprafata agricola aflata in posesia bisericii. Reamintim iubitorilor statului de drept, ca acumularea si transferul acestor imobile s-a petrecut legal, prin donatii. Legea de confiscare a averilor manastiresti a dezbracat de resurse materiale o institutie careia i se cere acum sa intervina in viata obsteasca prin acte de caritate…
      In plus, la fel ca si in cazul asistatilor sociali, si ai functionarilor, slujitorii bisericii sint angajatii statului. Ceea ce inseamna ca nu pot fi independenti in opiniile lor.  Sutana a devenit o uniforma. “Popa ! Daca canti cu noi, ai parte, daca nu, n-ai !” E simplu ca buna ziua.
      Apoi pentru ca nu a fost suficient, pasoptistii nostri deveniti oameni de stat au simtit nevoia sa intervina in mod brutal si direct in organizarea bisericii, care se sustragea controlului statului nascut din lozinca: egalitate, libertate, fraternitate.
      S-a emis si promulgat Decretul organic pentru reglementarea schimei monahicesti, in 1863. Mai nou, intaistatatorii bisericii, unii dintre ei frati si prin alte organizatii sau “unsi” de securitate, au vanturat ideea ca pentru a fi calugar  trebuie sa fii absolvent al unei facultati de teologie… Inventii menite sa reduca la minimum viata monahala, s-o restranga cat mai mult posibil. Desigur din grija pentru sufletele noastre.
      Si pentru ca economia duduia in noul stat romanesc,  si  Cuza Voda nu avea alta treaba, a emis in 1864 Decretul organic pentru infiintarea unei autoritati sinodale centrale. Asa s-a ajuns ca patriarhul nostru sa nu mai fie ales de episcopi, ci de membrii unei Adunari Nationale Bisericesti, in care mirenii, bine alesi, sint de doua ori mai numerosi decat episcopii. Ca si cum presedintele academiei, ar trebui ales prin participarea pe langa corpul academicienilor, a unui numar dublu de electori, niste dorei alesi pe sprancena. Original si democratic !
      Asa s-a ajuns ca azi sa avem un CEO in locul unui Patriarh.
      Si cum aceste legi nu ar fi rezistat fara daramarea intregului edificiu institutional al Bisericii, in 1865 a fost promulgata si Legea pentru numirea de mitropoliti si episcopi eparhioti in Romania. Adica statul si-a propus sa controleze Biserica la fiecare nivel. si cu asta basta.
      Avem acum biserica pe care o stiti, infeudata puterii seculare (statale). Incapabila sa critice statul si clasa politica cand o ia razna. Incapabila sa ia masuri ferme cand este nevoie. Mai adaugati la aceasta stare de lucruri si desfiintarea de facto a celor mai multe manastiri in comunism, si promovarea unor preoti care sa poata fi manevrati. Persoane docile, fara o chemare reala, care prin sutana au inteles sa scape de munca de jos, cu atat mai mult cu cat au venit dintr-o conditie modesta, selectie asigurata strict, pe baza de dosar. in bisericile noastre sint destui astfel de preoti.
      Eu zic ca este de mirare, si de apreciat, faptul ca in aceste conditii inca mai avem o biserica nationala.
           
      Aceasta istorie nu se invata in nici o carte. Necunoasterea de catre Dvs. a acestor realitati este nepasarea si uitarea vinovata a pastorilor nostri.
      Autoritatile de azi nu doresc ca Dvs. sa stiti cine sinteti si de ce traiti asa cum traiti…
      Dar daca va pasa trebuie sa va spun ca orice lucru stricat poate fi sau reparat, sau inlocuit. Va readuc aminte ca in robia babiloniana zece triburi din 12 ale evreilor au fost pierdute.  Dar poporul lui David a supravietuit pentru ca a avut parte de conducatori intelepti care au stiut sa pastreze unitatea dintre ei in jurul unor valori perene: credinta in Dumnezeu si speranta ca odata se vor intoarce acasa.
      Si noi sintem chemati azi sa facem la fel. Sa ne pastram speranta, sa ne implicam in viata sociala, sa facem binele pe care il putem face, incepand cu cel mai in nevoie semen de-al nostru. Intrati in consiliile eparhiale si cereti socoteala slujitorilor bisericii, care il slujesc pe Dumnezeu, dar va slujesc si pe Dvs.
      Nu fiti nepasatori ! In Biserica aveti drepturi. Cand episcopul intreaba in slujba de hirotonisire “Vrednic este ?” Raspundeti: “Nu stim ! De ce nu ridicati preoti din mijlocul nostru, pe care sa-i cunoastem, pe ei si tot neamul lor ?” Nu ramaneti nepasatori !
      Intrati in organizatii neguvernamentale care va pot proteja si sustine interesele. Daca acestea nu exista, inventati-le Dvs. Cu trei oameni azi se poate face un ONG. Daca partidele de azi nu va reprezinta, inventati altele. Cu trei oameni puteti face un partid.
      Pana la 49 de ani, am participat singur sau cu sotia mea la organizarea a doua organizatii studentesti, doua partide, doua societati culturale, un sindicat si un ONG orientat spre profilaxie si sanatate. Si nu-mi pare rau pentru timpul scurs, sau banii cheltuiti. Am lasat ceva in urma, am pus in pamant seminte care azi dau roade. in 1992, intr-o noapte de sfarsit de noiembrie, in casa D-lui Marcel Petrisor, un prieten care azi nu mai e, Florin Stuparu, mi-a spus mie si colegilor mei din Timisoara: “acum ca ati renuntat vremelnic la politica, tot ceea ce mai puteti face in anii care vin, este sa-l cautati pe Dumnezeu”. L-am ascultat, si impreuna cu alti tineri de seama mea, am incercat sa construim o biserica in Complexul Studentesc din Timisoara. Am beneficiat si de sprijinul unor “luptatori anticomunisti”, cum ar fi zis Lucia Hossu Longin. Biserica inca nu e gata, pentru ca proiectul D-lui Arh. Sturza ne-a depasit puterile. Dar se slujeste de 20 de ani in ea, si a devenit o ograda plina de copii. Copii de romani, de crestini.
         
      Inainte de a cere, trebuie sa daruiesti. inainte de a critica tara, va indemn sa va ganditi in fiecare seara daca in ziua care s-a scurs ati facut ceva pentru sufletul Dvs. si pentru acest neam. Apoi puteti sa vorbiti.

                                                                             
               Gabriel-Silviu Aosan

Articole relationate:
1 Mai - politica de dezinformare si manipulare
Martisor versus 8 Martie
Suflu de reinviere in viata monahala romaneasca

(postat 30 Decembrie 2016)







In conformitate cu legislatia drepturilor de autor, daca nu aveti un acord scris din partea Melidava, puteti prelua maxim 500 caractere din articolul care va intereseaza, daca precizati sursa si inserati vizibil link-ul articolului.