––> +

Insomnie

Daca sunteti certati cu somnul, atunci linistea florilor impreuna cu aromele mierii si zborul transparent al albinelor va pot purta pe aripile unui somn odihnitor.

Trebuie sa ne asiguram mai intai ca s-au eliminat cauzele posibile. Printre cele mai frecvente sunt programul neregulat de somn si culcarea la ore tarzii.

Atunci cand dormim, functiile corpului sunt reduse la aproximativ jumatate. De aceea o parte din energia vitala poate fi utilizata pe alte directii decat cele ale traiului cotidian. Respectiv pentru refacerea si reglajul a numeroase mecanisme functionale ale organismului, pe care nu le constientizam, dar care stau la baza desfasurarii normale a vietii diurne. Este vorba despre sistemul endocrin, glandele exocrine, sinteza hemoglobinei, circuitele nervoase? Sunt parti ale fiintei noastre in care nu avem receptori constienti asa cum sunt in musculatura, unde percepem usor oboseala. Cine simte musculatura obosita, se opreste din mers si se odihneste. Altminteri nu mai poate continua prea mult. Dar la nivelul partilor profunde ale corpului nu putem simti in acelasi mod osteneala. Doar catre seara percepem o senzatie generala de oboseala a intregului corp, care rezulta dintr-o reunire a semnalelor de acest tip care pornesc din toate partile sale. Din pacate prea multi oameni ignora aceste semnale. In contrapartida, in loc de odihna corpul este supus adesea la activitati de divertisment. In plus, cum scaderea capacitatii functionale devine evidenta, spre a putea continua divertismentul se utilizeaza diverse stimulente intre care cafeaua este cea mai blanda. Altfel spus, corpul este biciuit sa continue activitatea in loc de a primi odihna binemeritata si necesara dupa o zi de functionare. In loc sa-si refaca rezervele pentru ziua urmatoare, este obligat sa mai consume ceva din putinul ramas la finele zilei. In felul acesta multi ajung la culcare mult dupa miezul noptii. Alte persoane, in loc de a se culca lucreaza pana la aceleasi ore. Indiferent de tipul de activitate prelungita, toti acestia pierd somnul cel mai sanatos si odihnitor care este intre orele 22 si 02. In acest interval se realizeaza si reglajul majoritatii functiilor mentionate putin mai sus.

Nerespectarea repetata acestor necesitati naturale conduce la acumulari de oboseala, consumptie exagerata si dereglari care macina sanatatea. In paralel apare si insomnia. Iar o noapte pierduta, necesita pentru completa refacere a organismului sapte nopti consecutive de somn corespunzator cerintelor acestuia, adica cu incepere de la ora 22.

Alti oameni, cand se culca sunt napaditi de ganduri rezultate din prea multe griji. Pentru inlaturarea acestora isi pot gasi ajutor in Esentele Florale Bach sau in Elixirurile Stupului care realizeaza o echilibrare in plan psiho-emotional, recomandabil sub indrumarea unui terapeut.

Daca insomnia s-a instalat, trebuie mai intai sa eliminam cauzele posibile apoi sa ne adresam unor remedii care sa ne ajute sa reintram in ritmul normal de somn-veghe.

Dintre variantele la domiciliu, cel mai simplu este un pahar cu apa fierbinte, bauta chiar in pat, dupa ce ne-am asezat confortabil pe pozitia de somn. Ea trebuie degustata inghititura cu inghititura, cu pace, deschizind mental toate canalele pentru patrunderea caldurii relaxante care topeste trezia spre o odihna placuta. Sau un ceai fierbinte din tei ori levantica, roinita, conuri de hamei, coji de portocale. O lingurita de miere adaugata, in special de tei, sau de levantica daca este disponibila, face un pas in plus catre somn. Un pahar de lapte cald este de asemenea util, simplu ori cu miere. Pentru acei care sunt mai rau certati cu somnul este mai eficienta tinctura de valeriana sau de levantica. Se pot lua 1-2 lingurite inainte de culcare.

Una dintre cele mai puternice plante care conduc spre somn este Ashwaganda (Withania somnifera). Se foloseste atat herba cat si radacina care are actiune mai intensa. Se poate lua pulberea ca atare (1/2 ? 1 lingurita) sau se amesteca cu miere, ori se poate face un preparat ayurvedic care ii potenteaza calitatile. O modalitate simpla si eficace este urmatoarea: se amesteca 1 lingurita de pulbere cu ½ cana lapte, ½ cana apa, 1 lingurita de ghee si se fierb la foc mic pana scade la ½ cana. Se indulceste cu o lingurita miere si se bea cald inainte de culcare. Se poate lua 3-4 saptamani, dupa caz.

Un masaj cu ulei cald al talpilor poate aduce relaxare si un somn bun. De asemenea o baie calda generala sau o baie de sezut. Dintre metodele ayurvedice, Nasya cu ghee foloseste atat pentru relaxare si somn, cat si pentru refacerea tesutului nervos. Inainte de culcare, dupa un masaj cu ulei cald al fetei, se aseaza capul atirnind la marginea patului, avind picioarele usor flectate si se instileaza cate doua picaturi de ghee in fiecare nara. Apoi in aceeasi pozitie se inspira adanc pe nas si se expira pe gura de 120 de ori (aproximativ 5 minute), cu calm. Ulterior se revine la pozitia normala in pat, cu relaxare. Apoi putem sa ne ridicam pentru ultimele detalii inaintea culcarii sau putem ramane pe loc spre a ne acompania cu somnul dorit.

In fiecare seara dupa ce soarele s-a culcat, fie ca linistea noptii sa aduca tuturor somn usor si ganduri tihnite !

 

Dr. Cristina Aosan

(Articol publicat in revista Asul Verde, 2010)







In conformitate cu legislatia drepturilor de autor, daca nu aveti un acord scris din partea Melidava, puteti prelua maxim 500 caractere din articolul care va intereseaza, daca precizati sursa si inserati vizibil link-ul articolului.