––> +

Detoxifiere prin nutritie - dialog cu Dl. Prof. Stefan Bragarea

      Viata noastra este conditionata de accesul la informatie. Furnizarea informatiei insa tinde sa devina haotica si cu continut contradictoriu. Mijloacele de informare ajung sa fie utilizate, cu stiinta sau fara, ca mijloace de dezinformare. Selectarea lor este din ce in ce mai dificila, si este la randul ei conditionata de educatie, ceea ce presupune alt gen de informatie. Iar educatia  devine deficitara si superficiala. Fata de aceasta stare de lucruri am considerat necesar sa intervenim, pentru a da glas unor voci autorizate, asupra unor aspecte esentiale, care tin de insasi existenta noastra.
      Cu rol introductiv pentru buna intelegere a dialogului ce urmeaza, pot fi utile cateva precizari. La baza motivatiei alimentare stau factori endogeni (gr. endon=inauntru, genos=origine) si exogeni (gr. exo-in afara). Factorii endogeni semnaleaza o stare de necesitate sau carenta. Apare senzatia de foame. Aceasta motivatie poate fi educata in scopul de a recunoaste si utiliza constient alimentele care aduc principii alimentare cu rol functional important. Exemplu: “simt nevoia sa mananc miere...” Factorii exogeni sunt stimulii alimentari. Acestia pot fi normali, firesti: aspect, miros si gust placut; sau indusi. Motivatia exogena poate fi si este folosita publicitar, pentru a determina un comportament alimentar, care de multe ori nu are legatura cu o alimentatie sanatoasa. Aceasta publicitate are scop strict comercial. Reclamele la alimente nu vorbesc de regula despre calitatea nutritiva, ci fac apel la gust, culoare, aroma...
      Motivatia alimentara este modelata de constiinta, morala, obiceiuri, de multe ori azi nesanatoase. Exemplu: in loc de mic dejun se  consuma o cafea si tigari. Sau poate fi expresia unei integrari socio-psihice: masa in oras, la restaurant.
      Pentru ca alimentatia sa ramana un act fiziologic normal ea trebuie sa fie reglata de doua senzatii: foame si satietate. Sunt azi oameni in societatea moderna care gratie statutului social si posibilitatilor materiale, precum si anumitor inclinari hedoniste, nu resimt decat arareori senzatia de foame. Acesta poate fi drumul cel mai scurt spre o boala de nutritie...
      Senzatia de satietate este data de volumul de hrana ingerata, de aportul caloric, de felul in care consumam alimentele cat si de calitatea nutrientilor consumati. De exemplu, in cazul consumului indelungat al unor alimente sarace in vitamine, macro si micro nutrienti, la un moment dat poate aparea senzatia de foame precoce, la scurt timp dupa masa. O cale sigura pentru ingrasare.

Reproducere foto poster Apimondia Kiev

      In medicina moderna si cea traditionala, unui om bolnav i se prescrie si o dieta. In mod original, in limba latina “dieta” inseamna toate elementele care influenteaza intr-un fel mentinerea starii de sanatate: aer, hrana, temperatura, exercitiu fizic, odihna. Termenul isi are originea in scoala hipocratica care prin “diaita” intelegea studiul modului de viata in totalitatea sa.
      Ca sa facem o legatura intre antici si ideea dialogului de azi vom mentiona urmatoarele: pentru medicina egipteana “hrana este sursa tuturor relelor”, idee subliniata de Herodot care intareste ca: “regimul este daunator atunci cand se dau corpului mai multe alimente decat este nevoie”. Dar si faptul ca: “hrana este necesara, intrucat alimentul contine parti din tot ce exista in corpul omului”
      Detoxifierea organismului este o preocupare constanta a oamenilor interesati de sanatate, in zilele noastre. Aceasta preocupare a devenit necesara in societatea moderna, datorita modului denaturat de alimentare si vietuire, care sunt de natura sa produca intoxicare. Adesea aceasta detoxifiere este gandita, imaginata si acceptata ca o abstinenta alimentara. Uneori extrema, ca in cazul regimului de 40 de zile de consum exclusiv de apa distilata (Valeriu Popa). Ceea ce poate aduce serioase prejudicii unor organisme a caror structura nu se potriveste cu asemenea tratament. Noi credem, in baza unei experiente solide, ca o detoxifiere a organismului se poate face, sau chiar trebuie facuta fara a agresa un organism atunci cand acesta este deja intr-o stare dificila. ”Mai multa valoare are un regim necorespunzator din punct de vedere al evolutie bolii, decat o schimbare de regim”- ne spune tot Hipocrate. Iata o cugetare care foarte probabil se refera si la aspectele emotionale ale unei schimbari severe de regim alimentar, de pe o zi pe alta.
      - Stimate Domnule Prof. Bragarea, este o legatura intre sanatate si starea de toxicitate a organismului ?
      - Organismul acumuleaza in timp substante toxice extranee – hrana, factori de mediu, stil de viata – cat si urmare a functionarii proprii. Principalele toxine extranee provin din aer, apa, alimente supraprocesate si/sau alergenice (gluten, unele lactate, soia, arahide), abuz de cosmetice sintetice, de zahar, alcool, cafeina si alte energizante. Endotoxinele sunt produse prin scindari ale nutrientilor, hormonilor si deseurilor de origine intestinala. In plus organismul acumuleaza in timp alergeni.

      Aceste substante pot fi cauza unor simptome frecvent intalnite: oboseala nejustificata, alergii, probleme de digestie, nevralgii, cefalee, afectiuni ale pielii, iar dupa timp mai indelungat pot conduce la boli serioase.

      - Cum poate contribui nutritia la detoxifierea organismului ?
      - Nutritia clinica este una dintre ramurile naturopatiei care vizeaza ameliorarea starii de sanatate si a simptomelor cauzate de prezenta unui exces de toxine.  Avantajul esential al acestui tip de procedee este determinat de lipsa efectelor secundare care insotesc tratamentele clasice.
      Detoxifierea ofera posibilitatea imbunatatirii functionarii organelor implicate in eliminarea toxinelor: ficat, rinichi, tract gastro-intestinal, plamani si piele, prin eliminarea suprasolicitarilor, fiind esentiala in profilaxia si tratamentul curativ al unor afectiuni. In mod normal, detoxifierea nutritionala este practicata impreuna cu alte proceduri; drenaje limfatice si bioterapeutice, hidroterapie, masaje.
      - Importanta apei ca mediu al proceselor biologice este bine cunoscuta. Intervine apa in procesele de detoxifiere ?

      - Apa este mediul tuturor proceselor biochimice ale organismului. Hidratarea corecta prin consumul a minimum 2 litri de apa zilnic este recomandarea comuna a tuturor nutritionistilor. O tema interesanta de cercetare ar fi utilizarea apei PI – apa care are avantajele unei capacitati de solvatare si deci de preluare a toxinelor hidrosolubile marita. Din pacate, testele clinice efectuate cu acest tip de apa sunt insuficiente. Oricum, regimul alimentar trebuie sa cuprinda fructe si legume in stare proaspata, evitand consumul de zahar si de carne rosie. Sucurile celulare obtinute din legume – patrunjel, telina, pepene verde, sfecla rosie, castraveti – sunt cei mai buni – si putin costisitori – detoxifianti alimentari.

      - Abuzul de alcool cunoaste o raspandire ingrijoratoare, cu toate ca se cunosc efectele sale negative. Este posibila o detoxifiere a organismului dupa un consum abuziv de alcool ?
      - Detoxifierea in cazul abuzului de alcool este o problema in sine. Alcoolul este un depresant emotional, este tranchilizant si usor anestezic, iar abuzul consecinta unor probleme emotionale. Daca in cantitati mici stimuleaza apetitul si este usor vasodilatator, micsorand concentratia de HDL, alcoolul consumat in exces mareste presiunea sanguina, micsoreaza reflexele si atentia, mareste concentratia enzimelor hepatice avand actiune inflamatoare. Metabolizarea sa reduce metabolizarea grasimilor, care se acumuleaza, conducand in final la ciroza si ascita, iar secundar – la vene varicoase si hemoroizi. Detoxificarea se realizeaza cu consum de tiamina (vitamina B1; seminte de floarea soarelui, fasole, linte) si niacinamida (vitamina B3; carne de ton, pui, curcan, somon, creveti, orez brun). Consumul de miere este considerat a fi de mare ajutor.

 

      Alcoolul este si iritant pentru mucoasele esofagiana si gastrica si amplifica producerea de acid clorhidric, cauzand ulcere gastrice si duodenale. Poate cauza pancreatite si litiaze prin utilizarea defectuoasa a nutrientilor.
      Traversand bariera hematoencefalica distruge celulele cerebrale si cauzeaza probleme psihologice si comportamentale, pana la polinevrite si encefalopatii. Mareste presiunea sanguina si modifica metabolismul lipidelor crescand concentratia de colesterol – producand aritmii cardiace si cardiomiopatii.
      Consumul exagerat de alcool - rapid metabolizabil - modifica metabolismul hidratilor de carbon, conducand la obezitate si diabet. Se reduce absorbtia vitaminelor B1, B6, B12, a colinei, acidului folic si a microelementelor, acest consum fiind adeseori asociat cu malnutritia, scaderea sexualitatii si impotenta. Scade functionalitatea sistemului imun prin reducerea activitatii fagocitelor, limfocitelor si a capacitatii protectoare a membranelor mucoase. Am sa pun la dispozitia cititorilor avizati, cadre medicale, biologi, biochimisti, un program nutritional sub forma tabelara.  

     Program nutritional in consumul de alcool

  Permanent Initial Detoxifiere
Apa 2-2,5L 2-2,5L 2,5L
Proteine 60-80g 50-70g 75-100g
Grasimi 30-50g 30-50g 50-65g
Fibre alimentare 15-20g 10-15g 30-40g
Vitamina A 10.000 UI 5.000 UI 10.000 UI
Beta-caroten 25.000 UI 20.000 UI 20.000 UI
Vitamina D 200 UI 400 UI 400 UI
Vitamina E 400-800 UI 400 UI 800 UI
Vitamina K 300 mcg 300 mcg 500 mcg
Tiamina (vitamina B1) 100 mg 50-100mg 150mg
Riboflavina (vitamina B2) 100 mg 50-100mg 150mg
Niacinamida (vitamina B3) 50mg 50mg 50mg
Niacina (vitamina B3) 50-150mg 100-1.000mg 200-2.000mg
Acid pantotenic (vitamina B5) 250mg 1.000mg 500mg
Piridoxina (vitamina B6) 100mg 200mg 100mg
Fosfat de piridoxal 50mg 100mg 50mg
Cobalamina (vitamina B12) 100mcg 200mcg 250mcg
Acid folic 800 – 1000 mcg 2.000mcg 800mcg
Biotina 300mcg 500mcg 500mcg
Colina 500mg 1 000mg 1 500mg
Inozitol 500mg 1 000mg 1 500mg
Vitamina C 2 – 4g 5 – 25g 5 – 10g
Bioflavonoizi 250mg 500mg 500mg
Calciu 850 – 1000 mg 1000 – 1500 mg 1.000mg
Crom 500 mcg 500 – 1000 mcg 300 mcg
Cupru 3mg 3mg 3 – 4mg
Iod 150 mcg 150 mcg 150 mcg
Magneziu 500 – 800 mg 800 – 1000mg 600 – 800mg
Mangan 5mg 15mg 10mg
Molibden 300 mcg 300 mcg 300 mcg
Potasiu 300 – 500mg 500mg 300mg
Seleniu 300 mcg 150 mcg 200 mcg
Siliciu 100mg 50mg 200mg
Vanadiu 150 mcg 150 mcg 150 mcg
Zinc 45 – 75mg 50 – 75mg 50 – 100mg
Ulei din seminte de in 1 lingurita/zi 2 lingurite/zi 2 lingurite/zi
Acid gamma-linolenic 3 capsule 3 capsule 5 capsule
L-Aminoacizi 1000 – 1500 mg 1500 – 3000mg 5000 – 7500mg
L-Glutamina 500 – 1000mg 1500 – 3000mg 1000 – 2000mg
L-Triptofan 500 – 1000mg 2000 – 3000mg 500 – 1000mg
L-Cisteina 250mg 250mg 250 – 500mg
Glutationa 250mg 500mg 250mg
Enzime digestive - - 1-2 capsule dupa masa
Radacina de Hydrastis canadensis - - 3 capsule/zi
Scoarta de salcie 1 – 2 comprimate 4 – 6 comprimate 2 – 4 comprimate


      Publicul larg stie ca persoanele care ajung sa dobandeasca adictii, sunt persoane cu serioase probleme emotionale. Relatia cu acestia trebuie sa fie cat se poate de delicata. In speta cei care au abuzat de alcool pot suferi si de carente majore prin subnutritie. Alcoolici „uita” sau chiar refuza sa manance. Un prim pas in detoxifiere si reglarea carentelor,, potrivit experientei mele, este readucerea acestor persoane la masa, in familie. Apoi ca notiuni de dieta, de preferat ar fi una in care hrana marina sa fie prezenta. Cereale si legume gatite in stilul bucatariei chineze. Branzeturi sarace in grasimi, cum e urda. Legume si fructe crude.

Dintre fito-terapice noi recomandam armurariu pentru efectul hepato-trofic si protector, dar pregatit ca pulbere si nu ceai (sub aceata forma de administrare poate produce hipertensiune arteriala). Obligeana pentru eventualele gastrite induse de consumul de alcool. Propolis pentru eventualele afectiuni ulceroase. Ca detoxifianti argila si zeolit. Produse apicole, miere, polen si laptisor de matca ca nutrienti functionali, cu rol pre-biotic, pro-biotic, trofic si regenerator.

      In continuarea acestui excurs va rog sa ne spuneti parea Dvs despre detoxifierea nutritionala a ficatului. Cat de important este acest lucru ?
      - Ficatul este implicat in scindarea nutrientilor din hrana, regenerarea tesuturilor organismului, depozitarea de minerale si de vitamine (fier, cupru, A, D, E, K, B12), productia de celule sanguine rosii implicate in transportul de oxigen, productia de celule Kupffer cat si in alte directii functionale importante. Rata cu care ficatul este capabil sa elimine toxine determina susceptibilitatea individuala la suprasarcini toxice si – implicit – la imbolnaviri cronice; artrite, cefalee, oboseala cronica, afectiuni cardiovasculare, imbatranire prematura.
      Actiunea hepatica de detoxifiere se produce in doua etape. Prima are caracter predominant de oxido-reducere si este efectuata de catre sistemul enzimatic al citocromului P 450. Aceasta etapa genereaza radicali liberi si eventuale distrugeri celulare, activitate micsorata de catre antioxidantii biochimici: glutationa redusa, superoxid dismutaza, beta-caroten, seleniu, vitamina E, N-acetilcisteina. Activitatea antioxidantilor necesita cofactori; riboflavina, niacina, magneziu, fier, indoli din crucifere (broccoli, conopida, varza), usturoi/hrean si quercetina. Sucul de grapefruit si legumele cu frunze verzi, alimentatia imbogatita in zinc contribuie la succesul acestei etape.
      Faza a II-a de detoxifiere se produce prin conjugarea metabolitilor toxici cu glutation, care insa se consuma in proces si face necesare suplimentari cu alimente bogate in glutation redus sau in N-acetilcisteina ca precursor al acestuia. Cateva exemple: sparanghel, spanac, broccoli, tomate rosii, piersici, conopida, nuci, proteina din zer (urda). Este implicata si inhibitia activitatii enzimatice a beta-glucuronidazei produsa de catre unele bacterii intestinale, de unde importanta mentinerii unei flore intestinale corespunzatoare (ex. consum de polen crud ca probiotic si miere ca prebiotic).

 Mai departe substantele rezultate din detoxifierea hepatica, se vor elimina din sange prin rinichi.

Foto: reproducere foto poster Apimondia Kiev

 

      - Care este importanta si cum se poate realiza detoxifierea nutritionala a rinichilor ?
      - Rinichii elimina prin filtrare reziduurile hidrosolubile  provenite din prelucrarea nutrientilor si scindarea biologica a tesuturilor. Tot la nivelul lor se produc: eritropoietina (care stimuleaza maduva hematogena in producerea de celule sanguine rosii), renina (regleaza presiunea sanguina) si calcitriolul (echilibrul calciului). Alimentele care contribuie la detoxifierea rinichilor sunt: pepenii verzi, sucul de lamaie si de merisoare, semintele de dovleac. Sub forma de ceaiuri sau de suplimente nutritionale sunt utile papadiile, radacinile de nalba, ienuparul, urzicile si patrunjelul. Persoanele susceptibile la litiaze trebuie sa evite oxalatii din ciocolata, seminte de susan, spanac si nuci.

      - Ce alte sisteme ale organismului trebuie avute in vedere la stabilirea unui program de detoxifiere ?

      - Detoxifierea tractului gastro-intestinal are o importanta deosebita, intrucat imbunatateste functionarea sistemelor imun, nervos precum si functiile hormonale.  Astfel, majoritatea neurotransmitatorului serotonina este secretata la nivel intestinal si transmite catre creier orice semnal negativ, orice iritatie sau agresiune. Tractul gastro-intestinal este in intregime captusit cu o membrana secretoare de mucus, dedesubtul careia se gaseste o mare parte din celulele sistemului imun. De aici legatura cu unele afectiuni care nu au – aparent – legatura cu tractul GI, dar in care acesta este implicat prin importanta sa componenta imuna: artrite, infertilitate, afectiuni cardiace, alergii, boli de piele. Detoxifierea tractului GI trebuie sa cuprinda:
1.  Indepartarea antigenilor si toxinelor prin folosirea unui regim alimentar cat mai natural si variat, bogat in fibre, lipsit de alcool, cafeina si zahar rafinat, cu un consum minim de medicamente.
2.  Refacerea nutritionala a mucoaselor prin consum de hrana bogata in glutamina, quercitina, acid gamma-linoleic, precum suc celular de aloe vera, radacina de licviritie, turmeric si acizi grasi omega-3.
3.  Refacerea florei bacteriene intestinale corecte prin consum de fibre  si alimente  probiotice.
4.  Refacerea secretiilor digestive deficitare prin consum de alimente bogate in enzime digestive, de ex. ananas, sau care contribuie la echilibrarea secretiilor biliare, cum ar fi cele cu principii amare.

      - O sa va rog sa incheiem cu cateva recomandari pentru detoxifierea generala a organismului.
      - Cele mai importante recomandari sunt legate de nutritie: evitarea oricarui abuz alimentar, marirea cantitatilor de fructe consumate in paralel cu reducerea consumului de zahar rafinat, introducerea treptata a unor alimente netraditionale insa extrem de implicate in procesele de detoxifiere: alge verzi-albastre, orz, napi, spanac, spirulina, avocado, arugula (Rucola) si alte produse bogate in clorofila, broccoli, fasole mung, pe langa fructe citrice, usturoi, nuci si seminte, multe legume in stare proaspata, masline, uleiuri vegetale nerafinate.

 

Exercitiul fizic si miscarea in aer liber sunt de asemenea de neinlocuit, si va spun acest lucru pentru ca am facut sport si de placere si de performanta. Starea de sanatate are o legatura certa cu activitatea fizica, respectiv starea de boala cu sedentarismul.              

            
                                                                          A consemnat pentru Dvs. 
                                                                                    Gabriel Aosan

(postat 19 August 2014)

(fotografiile din text sunt realizate la Melidava)

 







In conformitate cu legislatia drepturilor de autor, daca nu aveti un acord scris din partea Melidava, puteti prelua maxim 500 caractere din articolul care va intereseaza, daca precizati sursa si inserati vizibil link-ul articolului.