––> +

Depresiile si nutritia

      Intr-un raport relativ recent al Organizatiei Mondiale a Sanatatii, intocmit de Biroul sau regional UE, in vara anului 2013, cu privire la starea de sanatate in general la nivelul Uniunii Europene, sanatatea mintala a fost considerata o problema de patologie situata pe locul doi cu 19%, in raport de contributia la povara bolii. Una din patru persoane adulte este atinsa anual de depresie si anxietate. Cel mai ingrijorator este faptul ca sunt depresivi 10% dintre tinerii de 18 ani, care practic nu au pornit in viata... Potrivit unor date recente, anual in lume se sinucid intre 800.000 si un milion de oameni. In Romania se vorbeste de o cifra de trei milioane de depresivi. Depresia a fost declarata boala secolului.
      Accidentul petrecut recent pe DN1 in care a fost implicat un tanar sinucigas si care a generat un accident de circulatie soldat cu sase morti m-a determinat sa scriu acest articol. Psihologii chemati sa dezbata acum acest subiect au facut doua propuneri pentru contracararea si stapanirea fenomenului extrem de ingrijorator al sinuciderilor, mai ales al sinuciderilor privite ca act de razbunare sociala si care implica uciderea colaterala a unor nevinovati: o linie verde si o mai mare implicare a bisericii ortodoxe... Ne bucura faptul ca psihologii si psihiatrii ating subiectul  bisericii ortodoxe. Desigur orice poveste nefericita de dragoste care tinde sa se sfarseasca in mod tragic poate fi oprita de la un astfel de deznodamant prin  viata spirituala crestina. Intelegerea faptului ca ne aflam pe acest pamant cu un anume scop si intru o desavarsire spirituala, iar alegerea sinuciderii intrerupe brutal acest demers, poate fi o frana in calea unor ganduri si porniri sinucigase. Nu voi insista asupra acestui subiect pentru ca altii sunt mai in masura sa-l dezvolte si sa faca ceva in mod concret aici.
      Insa materialul pe care il voi dezvolta mai jos cuprinde oarecum si acest aspect, pornind de la intelegerea piramidei nevoilor bazale. In aceeasi masura in care suntem spirit, suntem si trup. Iar un organism sanatos are o forta interioara ce reprima porniri care tind sa anuleze instinctul primar de supravietuire. Vorbim despre o interrelationare care se face pe ambele sensuri. Ca atare se poate vorbi de nevoia unei atentii asupra necesitatilor fiziologice curente si bazale. Hrana si calitatea ei sunt piese fundamentale ale unei stari de sanate fizica si mintala.
      Pentru adulti depresia este mai usor de inteles, deoarece aici fenomenele depresive apar ca urmare a nesigurantei zilei de maine. Aceasta presiune teribila care la noi a fost accentuata de criza economica si politica ce pare fara sfarsit, nu poate fi rezolvata de corpul medical. Dar daca corpul medical nu poate promova legi prin care un stat sa fie corect administrat iar valorile recunoscute, ar putea sa propuna cel putin o alimentatie care poate fi un prim scut in fata unor astfel de situatii. Adica sa nu permita instalarea cu usurinta a starilor depresive, care au si o certa componenta fiziologica.
      M-am gandit astfel ca pentru cititori un dialog cu un specialist de talie internationala  in materie de biochimie ar fi mai mult decat util. Sa vedeti de ce.
      - Stimate Domnule Prof. Bragarea, cititorii avizati stiu ca depresiile au cauze multiple: psihologice, biologice, genetice, de mediu. In afara de starile depresive reactionale cu fond psihologic, au mai fost identificate si altele. Haideti sa incercam sa le trecem in revista impreuna.
      - Munca unui biochimist obliga la documentare majora asupra modului in care substantele chimice pot actiona si interfera cu organismul uman.  Aceasta este, sau ar trebui sa fie, finalitatea meseriei noastre, starea de bine si sanatate. Oamenii au cautat dintotdeauna sa obtina remedii care sa le diminueze durerea fizica dar si pe cea psihica. De altminteri inceputurile farmaciei sunt legate de morfina si aspirina. Documentarea mea pe aceasta tema pune in evidenta existenta unei palete de manifestari depresive. Spre exemplu depresiile majore – care apar odata sau de mai multe ori in viata. Ele pot fi psihotice daca sunt insotite de psihoze (halucinatii si manii); acestea au lunga durata. Depresii post-partum – generate de modificarile fizice si/sau hormonale, sporul de responsabilitate, etc., care survin dupa nastere. Depresii sezoniere – de iarna, expunere excesiva la intuneric. Deficiente bipolare maniaco-depresive – modificari ciclice de dispozitie.
      - Multi dintre pacientii cu acest tip de probleme au sesizat si constientizat ca starile depresive generate de anumite situatii de viata, in mod evident nu pot fi tratate cu antidepresive. Starea sau intensitatea cu care ele sunt receptate, si mai ales judecate, poate fi insa modificata prin utilizarea unor substante chimice. Dar tratamentele cu antidepresive au efecte secundare nedorite, ceea ce a determinat necesitatea de a gasi procedee alternative de tratament.
      - Asa este, si e firesc sa incercam sa gasim remedii cat mai aproape de natura. Spre exemplu literatura de specialitate pune in evidenta ca depresiile perinatale au o incidenta crescuta si sunt legate de deficite in acizi grasi polinesaturati. Acest tip de deficiente nutritionale contribuie la instalarea simptomelor depresive si in alcoolism, scleroza multipla sau boli coronariene. Poate fi combatut prin consumul de produse ce contin din abundenta aceste substante, ex: seminte si ulei de canepa, masline, nuci, in.
      Fitoterapia cu produse pe baza de sunatoare (hipericina), desi contestata de unii, este oportuna in depresii blande/moderate prin inhibitia monoamino oxidazei si stimularea neurotransmitatorilor.     
      Legatura dintre depresii si nutritie a fost observata simptomatic. Instalarea depresiilor este insotita de modificarea apetitului si de nevoia crescuta de dulciuri concentrate. Examinarea regimurilor alimentare pentru suferinzii de depresie a demonstrat insuficienta unor vitamine, minerale, aminoacizi si acizi grasi omega-3. Pasul urmator a fost facut prin modificari de regim alimentar si introducerea tratamentelor cu suplimente nutritionale.
      - Medicii stiu ca in cele mai multe stari depresive scade functionalitatea neurotransmitatorilor – in principal a serotoninei, iar in masura ceva mai mica (depresii melancolice si psihotice) a noradrenalinei si a dopaminei. Va propun sa trecem in revista care ar fi cauzele identificate de cercetatori.
      - Cauzele sunt multiple si produc modificari in biosinteza neurotransmitatorilor, depozitarea lor si in punerea in libertate in sinapse. Uneori e si o implicare genetica.
      Alimentatia imbogatita in triptofan – precursor biochimic al serotoninei – poate ameliora tulburarile de somn si induce o stare de liniste. La fel hrana bogata in tirozina – precursor al dopaminei si norepinefrinei. Metionina se poate combina cu ATP (adenozina trifosfat-coenzima, n.n.), formind S-adenozilmetionina, care faciliteaza producerea cerebrala de neurotransmitatori. Alimente bogate in triptofan sunt carnea din piept de curcan sau pui, pestele oceanic, branzeturile degresate - urda spre exemplu, nucile, semintele diverse si legumele. Apoi aportul alimentar de acizi grasi omega-3 (acizi eicosapentaenoic si docosahexaenoic) amplifica conversia acestora in prostaglandine si leukotriene. Implicit este amplificata transductia de semnale intercelulare cerebrale.
      - Ce recomandari aveti pentru alimentatia celor care se afla intr-o stare depresiva, in tratament antidepresiv sau intr-un proces de recuperare ?
      - Depresiile pot fi uneori legate de deficite de vitamine din grupul B (folati) si de magneziu (administrat ca glicinat sau taurinat). Utilizarea de antioxidanti  (carotenoizi, vitaminele E si C) si carbohidrati complecsi este oportuna in situatiile de recuperare dupa episoade depresive. Polimorfismele genetice pot modifica functiile serotoninei si – implicit – susceptibilitatea la depresii. Suplimentarea alimentatiei cu folati (fasole, linte, spanac, avocado, broccoli) potenteaza actiunea tratamentelor cu antidepresive.
      - Pentru ca noua ni se adreseaza un numar tot mai mare de pacienti cu probleme depresive, conexe sau nu unor probleme neurologice, va rog sa va exprimati opinia  si asupra unor stari depresive severe, cum sunt in tulburarile bipolare.
      - Cititorii nostri trebuie sa stie ca si aceste probleme mai serioase – deficientele bipolare – se caracterizeaza prin anomalii biochimice. Hipersensibilitate la acetilcolina, exces de vanadiu sau de litiu, deficit al grupului de vitamine B si C, deficit de taurina si de acizi grasi omega-3. De mentionat ca si excesul dar si carenta de litiu sunt implicate in fenomenele depresive. Exista sansa ca aceste probleme sa poata fi ameliorate nutritional. Fiziopatologia schizofreniei cuprinde si deficite de serotonina, ameliorate prin utilizare de suplimente cu glicina. Consumul exagerat de zahar rafinat are aceleasi efecte negative in schizofrenie ca si in afectiunile coronariene sau diabet. Pentru ca nu am gasit in literatura de specialitate romaneasca o astfel de explorare voi explicita opinia unor cercetatori din strainatate.
      De la cele mai simple cauze si pana la cele mai complexe, situatia ar fi urmatoarea. Alergiile alimentare pot fi incriminate ca si cauza a unor deficiente bipolare. Evident se impune evitarea alimentelor care implica raspunsuri alergice. Complementar se pot utiliza detoxifiante cum sunt zeolitul, argila, ceaiuri de trei frati patati, sanziene, urzica, sulfina sau codita soricelului.
      Cofeina este la randul ei un posibil factor alimentar in declansarea deficientelor bipolare. Desigur vorbim despre excesul de cofeina. Dar astazi excesul ei nu inseamna doar consum de cafea sau ceai, ci mai ales bauturi energizante. O prima masura este stoparea consumului si detoxificarea organismului.
      Apoi ar fi o insuficienta a litiului, prin inhibitia produsa de catre substante alcalinizante. Aici se impune evitarea consumului de agenti alcalinizanti-bicarbonati. Mai ales ca incidenta crescuta a bolii canceroase face ca unele persoane sa consume in mod excesiv alimente si substante cu efect alcalinizant, in scop preventiv. Aceasta practica, ca orice alt exces, poate in timp sa genereze diverse probleme.
      - In ce masura acizii grasi esentiali, aminoacizii si vitaminele sunt implicate in tratarea depresiilor ?
      - Potrivit acelorasi surse pe care va propun sa le mentionam in bloc la finalul dialogului nostru, sunt intalnite deficiente de acizi grasi esentiali omega 3 sau 6 ce pot fi corectate cu 500-1.000 miligrame pe zi.
      Aminoacizi ca fenilalanina necesita o suplimentare cu 500 miligrame pe zi, pentru inceput, apoi o doza de 3-4 grame pe zi cu pauze periodice. Triptofan 50-200 miligrame pe zi, divizat in mai multe prize. S-adenozil-L-metionina, 800 miligrame pe zi. Fosfatidilserina 800 miligrame pe zi.
      Melatonina 3-6 miligrame inainte de culcare.
      In ceea ce priveste carentele de vitamine cu rol in preventia sau tratarea ori recuperarea persoanelor cu probleme depresive stim ca vitamina B16 necesita o corectie prin suplementarea cu 100-200 miligrame pe zi. Pentru carenta de vitamina B12, aportul indicat este de 300-600 micrograme pe zi. Apoi vitamina C, 1-3 grame pe zi. Deficienta de folati este indicata a fi corectata cu 200 micrograme pe zi. Colina, ca si fosfatidil colina 10-30 de grame pe zi, divizata in mod evident in mai multe prize.
      Intregul tratament trebuie facut cu pauze, si in acord cu medicul curant.
      Desigur ca toate acestea le gasiti si in alimente. Spre exemplu acizizii grasi esentiali omega 3 si omega 6 se gasesc intr-un raport optim de asimilare si utilizare de catre organismul nostru in uleiul de canepa si in uleiul de masline. Vitamina C intr-o limonada, excelent racoritor si tonic, mai ales cand este indulcita cu miere. Sau colina in galbenusul de ou... Dar ce te faci cu alimentele contrafacute, sau de proasta calitate, ori cu cei care sunt vegetarieni, sau cu doamnele in plina cura de slabire pentru sezonul estival ?
      - Stimate domnule profesor asa cum am mai avut ocazia sa discutam, pare ca prea multa lume se pricepe la nutritie, si tot la fel, prin comparatia unor texte scrise de medici si biochimisti, pare ca nimeni nu mai intelege nimic, de fapt. Finalmente eu cred ca cel mai convingator lucru este puterea exemplului personal cat si evidenta unor diete ori tratamente care, prin proba timpului demonstreaza fara dubiu si drept de apel competenta si eficienta unor recomandari. Asa sunt recomandarile din sfera medicinelor traditionale orientale, precum Ayurveda si Medicina Chineza.
      Profesiunea mea ma invata ca limita de varsta este destul de apropiata de fapt pe intreg mapamondul, cu rare exceptii regionale. Cu permisiunea Dvs. vom discuta la un moment dat si despre acest lucru. Singurul loc in care eu am reusit sa ma simt foarte bine din punct de vedere alimentar a fost, poate parea surprinzator, Japonia. Am plecat cu inima stransa gandindu-ma la ce o sa-mi dea de mancare pe-acolo timp de cateva saptamani, si de fapt am ajuns sa inteleg ca mancarea pe care am servit-o m-a facut mai energica, mai bine dispusa, si surprinzator, desi era un timp friguros, mie nu-mi era frig...
      La intalnirile societatilor nipone de apiterapie am reusit sa vad cei mai multi septuagenari cu varsta inaparenta fizic... De altminteri supozitia mea ca ma aflu in mijlocul celei mai sanatoase populatii pe care am cunoscut-o vreodata mi-a fost confirmata cativa ani mai tarziu de publicatia medicala The Lancet, care intr-un studiu a 187 de populatii extins la nivelul intregului mapamond, a concluzionat ca Japonia are cea mai sanatoasa populatie.
      Iar potrivit experientei mele de medic apiterapeut, varful sau topul, daca vreti, al acestei stari de sanatate am regasit-o in mijlocul apicultorilor si apiterapeutilor. Una dintre motivatii este consumul regulat de produse apicole. Polenul, de exemplu, contine o larga paleta de vitamine, toate mineralele cuprinse in constitutia corpului uman, toti amino-acizii esentiali, intre care triptofanul, metionina si fenilalanina despre care tocmai am vorbit. Contine si precursori ai unor mediatori chimici neurologici, intre care endorfinele – „mediatorii bucuriei”. De altminteri efectul antidepresiv al polenului era cunoscut de mai mult timp, din practica. Recomandam polenul crud, care pastreaza mai bine toate proprietatile, fata de cel uscat.
      Propolisul are intense actiuni antioxidante, utile in situatiile de recuperare dupa episoade depresive.
      Pe
de alta parte studii oneste facute de reputati specialisti in cele mai bine dotate laboratoare din lume au demonstrat beneficitatea produselor apicole. Japonia detine poate primul loc in cercetarea laptisorului de matca. In studiile facute de japonezi pe culturi de celule nervoase, a reiesit ca acest produs determina aparitia in tesutul nervos de neuroni noi, oligodendrocite noi, astrocite noi. Acelasi lucru s-a observat si in studiile pe soricei. Contrar opiniei de pana acum din medicina, practic s-a demonstrat ceea ce era banuit prin rezultatele din practica clinica a apiterapiei, anume ca tesutul nervos se poate regenera.

      Totodata, alte studii au gasit ca in zona profunda a creierului, acolo unde exista neuroni de mici dimensiuni, exista o rata diurna de multiplicare a acestora. Cand aceasta rata de multiplicare scade, este prezenta depresia. Invers, cand rata lor de multiplicare este readusa la normal, dispare si depresia. Aceste dovezi stiintifice probeaza efectul antidepresiv cunoscut din practica anterioara, al laptisorului de matca.
      Acest remediu impreuna cu veninul de albine mie personal mi-au adus certitudinea faptului ca scleroza multipla poate fi in anumite cazuri vindecata, daca se corecteaza toti factorii implicati. De atunci am promovat cu asiduitate acest produs ori de cate ori am avut ocazia. Mai mult decat atat, am reusit sa observ in practica, ca uneori doar administrarea de laptisor de matca a fost suficienta pentru stoparea unor afectiuni neurologice si chiar tratarea lor pana la absenta fenomenelor clinice si negativarea investigatiilor care pun diagnostic de certitudine.
      Pe seama acestui succes si din dorinta de a-i ajuta si pe alti semeni, chiar si de la distanta, am recomandat laptisor de matca in depresii de diferite etiologii si forme. Iar rezultatele au fost peste asteptari. Mai mult decat atat, rezultatele au fost  mai bune si mai rapide cu cat produsul utilizat a fost mai bun din punct de vedere calitativ.
      Uneori pentru o depresie usoara o cura de doar una, doua luni, completata de atentie si corectie alimentara, asa cum a fost subliniat in acest material, a fost salutara.
      In privinta alimentatiei poate ar mai trebui reamintit ca ceea ce mancam este pentru viata, ci nu invers. Totodata trebuie recunoscut cat de importanta este armonia in viata. Asa se face ca oameni care mananca sanatos dar traiesc dizarmonios sunt mai putin sanatosi decat altii care, chiar daca mananca alimente nu dintre cele mai sanatoase, totusi traind in armonie sunt sanatosi si traiesc indelungat.
      Aici atingem putin subiectul influentelor asupra populatiei a activitatii a numeroase institutii sau medii. Cateva exemple simple: excesul de informatii nenecesare prin mass-media, publicitate excesiva si chiar programe scolare supra-incarcate, presupune o hiper-activitate mentala ce conduce spre blocarea epifizei. Acelasi lucru il realizeaza fizic consumul de fluor, de exemplu din pastele de dinti, unde se gaseste in mari cantitati si e usor absorbit de mucoasa bucala.
      Iar epifiza este puternic implicata in sistemul de celule stem al organismului, implicit in reglarea multiplicarii acelor neuroni din profunzimea creierului. Se intelege ca blocarea ei prelungeste orice depresie. Mai mult, impiedica desfasurarea corecta a fenomenelor regeneratoare din creier si intreg organismul. Adica mai departe duce la imbatranire precoce, imbolnaviri facile.
      Mai important decat acestea este probabil faptul ca epifiza reprezinta punctul nodal al fiintei umane de conexiune pe verticala cu energiile astrale, cu Divinul. Blocarea epifizei are drept urmare intreruperea acestei conexiuni, pierderea dimensiunii verticale astrale. Ca atare omul ramas doar cu legaturile sale trecatoare pe orizontala telurica, incepe sa se simta singur si infricosat. Spre a compensa aceasta singuratate, mintea sa simte nevoia de mai multe noutati, mai multe informatii, disponibile tot pe acelasi nivel orizontal. Asa ajunge sa traiasca omul modern intr-un cerc vicios in care el se simte din ce in ce mai singur, neinteles, fara rost, deprimat.
      Alternativa ?  Reintoarcerea la natura, la linistea ei incarcata de murmurul armonios al vietatilor, reconectarea cu pamantul curat si inaltul infinit al Cerului...

                        A consemnat pentru Dvs. Dr. Cristina Aosan

Referinte bibliografice
          
   1. T. S. Sathyanarayana Rao, M. R. Asha, B. N. Ramesh, K. S. Jagannatha Rao ”Understanding nutrition, depression and mental illnesses”, Indian J. Psychiatry, 2008, Apr-Iun 50(2): 77-82
   2. Shaheen E. Lakhan, Karen F. Vieira ”Nutritional therapies for mental disorders”, Nutr. J., 2008, 21 Ian. 7:2
   3. S. N. Young ”Folate and depression – a neglected problem”, J. Psychiatry Neurosci., 2007, 32(2): 80-82
   4. Brenda M. Y. Leung, Bonnie J. Kaplan ”Perinatal Depression: Prevalence, Riskss and the Nutrition Link – A Review of he Literature”, J. of the American Dietetic Association, 2009, 109(9): 1566-1575
   5. J. R. Hibbeln, N. Salem ”Dietary polyunsaturated fatty acids and depression; when cholesterol does not satisfy”, Am. J. Clin. Nutr. 1995, 62(1): 1-9

(postat 28.09.2014)
 







In conformitate cu legislatia drepturilor de autor, daca nu aveti un acord scris din partea Melidava, puteti prelua maxim 500 caractere din articolul care va intereseaza, daca precizati sursa si inserati vizibil link-ul articolului.