––> +

Alimentatie sanatoasa - cateva notiuni

Luna lui Gustar a trecut de destul timp, iar acum suntem in plin anotimp al belsugului recoltelor. Abundenta de fructe si legume ne imbie sa ne impartasim din darurile minunate ale naturii.

Frumoase sunt pe masa si savuroase cand le gustam. Apreciem fructele si legumele proaspete si natural crescute, pentru bogatia si curatenia compozitiei lor. Dar prea putini oameni se gandesc daca si cum pot ajunge toate acele nutriente sa fie de folos corpului la cota maxima posibila.

Acest lucru depinde mult de ceea ce se petrece cu ele dupace au fost consumate. Bine mestecate si imbibate cu secretia salivara care initiaza digestia, ele ajung in stomac. Aici incepe partea nevazuta a drumului lor pana ajung in starea in care sa poata fi utilizate de catre celulele corpului. Trebuie sa fie corect si complet digerate, pentru ca sa se elibereze principiile nutritive valoroase ce se absorb in sange si ajung sa hraneasca celulele.

Acum ajungem la a spune ceea ce este de regula trecut cu vederea, anume ca pe cat este de important ce mancam, tot pe atat este important si cum mancam. Daca fructele sunt consumate impropriu ele nu se pot digera complet. In general, orice am manca, fructe sau alte alimente, trebuie ca, in primul rand sa lasam sa se digere ceea ce am ingerat anterior, pana sa mai consumam altceva. Daca dupa o masa oarecare, inainte de a se finaliza digestia acelor alimente, mancam altceva, obligam tubul digestiv sa faca doua lucruri diferite in acelasi timp, dat fiind ca primele alimente sunt intr-un stadiu avansat de digerare, iar ultimele abia incep acest proces. Echipamentele enzimatice necesare sunt diferite pentru cele doua etape distincte, iar tubul digestiv nu are cum sa le produca pe ambele in acelasi spatiu si timp. Datorita unui astfel de amestec, pana la urma nu se mai digera bine nici primele alimente, nici cele din urma. Rezulta niste produsi de digestie incompleti, care se absorb inevitabil in sange. Celulele nu ii pot utiliza normal, din cauza structurii lor incorecte. In acest fel, alimente care sunt foarte bune, naturale si sanatoase atunci cand se afla in farfurie, nu pot ajunge sa hraneasca corect pe consumator.

In aceasta situatie trista se pun foarte multi oameni care consuma fructe intre mese, cat si la intervale neregulate de timp. Mai corect ar fi sa se constituie o masa separata doar de fructe, amplasata la un interval de timp convenabil fata de masa anterioara, cat si fata de masa ulterioara. Astfel se pot digera complet alimentele de la toate acele mese.

Motivul pentru care multi oameni consuma impropriu fructele este ca, in mod fals se crede ca digerarea lor este rapida si usoara, incat isi pot permite sa le manance oricand.

De fapt cruditatile sunt mai greu de digerat decat daca sunt preparate termic. Totodata ele poarta o energie rece, care le face digerarea mai dificila decat in cazul alimentelor calde energetic si care totodata, in timp scade nivelul energetic al intregului corp. In cazul in care consumatorul are o capacitate digestiva buna, se compenseaza micile neajunsuri ale cruditatilor. Dar daca persoana are un deficit digestiv congenital sau daca sufera de o boala in care digestia este afectata, ea nu va digera bine cruditatile, situatie in care se produc disconfort abdominal, gaze cat si tranzit intestinal accelerat prin care se pierd multe nutrimente. Ceea ce ajunge sa se digere este incomplet, iar corpul nu poate beneficia de intreaga compozitie a acelor alimente. Astfel, cei bolnavi isi intretin starea de nesanatate si isi furnizeaza neplaceri in plus, iar cei sanatosi isi pot initia anumite suferinte.

In asemenea situatii, este mai potrivit ca cei bolnavi sa consume fructele si legumele preparate termic (compoturi, mancaruri gatite). Atunci le vor digera mai usor si complet, fara acele fenomene neplacute, iar in sangele lor vor ajunge mai multe principii nutritive decat dupa consumul acelorasi produse crude. Odata depasita perioada dificila, pot sa consume din nou cruditati. Cei sanatosi care au o capacitate digestiva redusa pot utiliza remedii pentru fortifierea digestiei, spre a consuma fara probleme cruditatile.

Atat unii cat si ceilalti pot incerca sucurile proaspete de fructe sau legume bine coapte, care sunt mult mai digeste decat fructul intreg. Daca nici pe acestea nu le tolereaza bine, e indicat sa le amane ca si pe fructe.

Chiar si la cei cu digestia nealterata, atunci cand sunt consumate seara prea tarziu, inainte de culcare, fructele pot sa nu se digere complet. Aceasta din doua motive: 1. seara capacitatea digestiva este scazuta prin bioritmul natural; 2. in somn digestia scade la jumatate fata de starea de trezie.

Este bine sa ne amintim ca si pauzele sunt importante. Oricare lucru pe care il facem, cat de mic, inseamna un consum pentru organism. Spre a putea face din nou acel lucru sau altele mai importante, atat maine, poimaine, cat si in restul vietii, trebuie sa punem ceva la loc, adica sa avem un aport corect de alimente, lichide, dar si de odihna, relaxare si placere. Daca uitam ca trebuie sa ne si intretinem, atunci doar consumam din rezervele organismului pana la epuizare. Corpul nostru sufera si se imbolnaveste, ceea ce va solicita mult mai mult efort pentru insanatosire si recuperare, daca acestea mai sunt posibile, decat pentru simpla intretinere?

Asa cum intreaga noastra fiinta are nevoie de odihna, la fel si tubul digestiv trebuie sa beneficieze si de repaus. Incat e bine sa ne gandim mereu si la cum mancam, nu doar la cemancam.

Iar acestea sunt doar cateva dintre regulile de viata sanatoasa, pe care cei mai multi le-au uitat si prea putini le spun, dar in mod natural ele continua sa functioneze si sa se manifeste, chiar daca sunt ignorate.

 

Dr. Cristina Aosan

(postat 2012)







In conformitate cu legislatia drepturilor de autor, daca nu aveti un acord scris din partea Melidava, puteti prelua maxim 500 caractere din articolul care va intereseaza, daca precizati sursa si inserati vizibil link-ul articolului.